Hebben studenten baat bij begeleiding door mentorverpleegkundigen?

Inhoud

Basisgegevens

Auteurs

  • Sanne van den Bosch

Autorisators
Nog geen autorisators.

Stap 1: Ask

Klinisch Scenario

Hanne is een 3e jaar bachelorstudent verpleegkundige en loopt vier weken stage op de afdeling orthopedie in ziekenhuis Scheldeboord. De begeleiding van studenten op deze afdeling gebeurt over het algemeen door ‘gewone’ verpleegkundigen. Dit houdt in dat de student per shift een andere verpleegkundige als begeleider kan hebben. Enkele van de verpleegkundigen op de afdeling zijn inmiddels mentorverpleegkundige en zorgen, naast de normale werkzaamheden, voor de ondersteuning van studenten. Deze verpleegkundigen worden zo veel mogelijk gekoppeld met de student tijdens de stage.

PICO

  • P: studenten van de opleiding bachelor verpleegkunde op stage
  • I: begeleiding van de studenten door mentorverpleegkundigen
  • C: begeleiding van studenten door ‘gewone’ verpleegkundigen
  • O: studenttevredenheid over de begeleiding en de klinische leeromgeving

De Vraag

Met het oog op een eventuele uitbreiding van het team mentorverpleegkundigen vroegen wij ons af of studenten, zoals Hanne, tevreden zijn met de aangeboden klinische leeromgeving en begeleiding door mentorverpleegkundigen.

Stap 2: Acquire

Tabel van Terminologie

Niet ingevuld.

Zoekacties

Search: Pubmed, Science direct, CINAHL, Google Scholar en ERIC. Tijdens het zoeken is gebruik gemaakt van de Booleaanse operatoren AND en OR. Er is ook gebruik gemaakt van de ‘sneeuwbalmethode’. Zoektermen: student nurse, nursing student, learning environment, mentor, mentorship. Resultaten: 3 cross-sectionele studies, 1 cross-sectioneel mixed method onderzoek

Geïncludeerde Studies

    Antohe, I., Riklikiene, O., Tichelaar, E., & Saarikoski, M. (2016). Clinical education and training of student nurses in four moderately new European Union countries: Assessment of students' satisfaction with the learning environment. Nurse Educ Pract, 17, 139 –144. doi:10.1016/j.nepr.2015.12.005 Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nurs Health Sci, 17(2), 236-242. doi:10.1111/nhs.12174 Papastavrou, E., Dimitriadou, M., Tsangari, H., & Andreou, C. (2016). Nursing students' satisfaction of the clinical learning environment: a research study. BMC Nurs, 15, 44. doi:10.1186/s12912-016-0164-4 Sundler, A. J., Bjork, M., Bisholt, B., Ohlsson, U., Engstrom, A. K., & Gustafsson, M. (2014). Student nurses' experiences of the clinical learning environment in relation to the organization of supervision: a questionnaire survey. Nurse Educ Today, 34(4), 661-666. doi:10.1016/j.nedt.2013.06.023

    Stap 3: Appraise

    De Methodologie

    De vier gevonden artikels zijn beoordeeld met behulp van de Quality Assessment Tool for
    Observational Cohort and Cross-sectional Studies versie 2014 van de National Institute of Health. De kwaliteit van de artikelen is geschikt om de PICO-vraag te beantwoorden. In alle artikelen zijn de methode van onderzoek en de vraagstelling beschreven en relevant voor het onderwerp. Daarnaast beschrijven alle artikels een vergelijkbare context in Europa: een ziekenhuissetting waar studenten van de opleiding bachelor verpleegkunde praktijkervaring opdoen door middel van stage. Om de studenttevredenheid over de klinische leeromgeving in kaart te brengen, werd in alle artikels gebruikt gemaakt van de gevalideerde Clinical Learning Environment Satisfaction (CLES) schaal. De CLES schaal wordt gescoord op een schaal van 1 tot 5 en bestaat uit verschillende sub-dimensies. De sub-dimensie ‘supervisory relationship’ van de schaal is specifiek gericht op de begeleiding van studenten. Dit is sterk gerelateerd aan de praktijk, waardoor het bewijs van de aanbeveling sterker is. Niveau van evidentie voor alle artikelen volgens de JBI levels of evidence: 4b.